Wednesday, February 06, 2013

Mencari Sebuah Jawapan Part 1

Assalamualaikum sahabat :D Tengah hari yang tenang ku kira. Sambil menghadap tibi ku perah otak ini untuk mencari isi untuk entry terbaru ^^v Isu yang seringkali dibicarakan tak kira medium apa pon.. :D As simple as possible laaa kiranya post terbaru ini sebab semua sudah sedia maklum tentangnya. Walhal anak kecil yang masih mentah pon tahu kiranya ditanyakan kepada mereka tentang CINTA. Ianya sangat universal.


Hayati kata ini, "Jodoh itu rahsia Allah, sekuat mana kita setia, sehebat mana kita merancang, selama mana kita menunggu, sekeras mana kita bersabar, sejujur mana kita menerima kekasih kita, jika Allah tidak menulis dia jodoh kita, dia tetap bukan milik kita..." 

Kadang-kadang diri kita seperti takut tidak berteman sedangkan telah jelas di dalam sabda Nabi Muhammad SAW :
"Ketika ditiupkan ruh pada anak adam tatkala ia masih di dalam perut ibunya sudah ditetapkan ajalnya, rezekinya, jodohnya dan celaka atau bahagianya dia di akhirat kelak.."

Bukankah benar madah ini..

"Allah has already written the names of your spouses for you. What you need to work on is your RELATIONSHIP with Allah SWT. He will send her/him to you when you're ready. It is only a matter of TIME.."


Kerisauan tentang umur yang semakin senja namun masih tiada jodoh yang menghampiri juga menjadi satu permasalahan yang besar di kalangan manusia. Secara tidak langsung ia memupuk dan mengajar kita untuk mendidik sifat "sabar" dalam menanti jodoh dari Allah. Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah ayat 45..

"Dan jadikan sabar dan solat sebagai penolongmu. sesungguhnya yang demikian itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyu', iaitu orang-orang yang meyakini bahawa mereka akan menemui Rabbnya, dan mereka akan kembali padaNya."



Apa salahnya kita berbaik sangka kepadaNya kerana sesuatu yang kita cintai atau sesuatu yang kita anggap baik (jodoh) belum tentu baik bagi kita menurut Allah. Begitu juga sebaliknya, sesuatu yang kita anggap buruk bagi kita belum tentu buruk menurut ilmu Allah !

"Boleh jadi kamu mencintai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, dan boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu. Kamu tidak mengetahui sedangkan Allah lebih mengetahui.." (QS. 2:216)



Mulai saat ini kita belajar terapkan dalam diri kita sesuatu yang positif kerana ia akan memberi kita pemikiran yang positif.
If you feel that you're very down, just close your eye and say, 'This is my journey, He puts me here ! It's his plan, so I have just to carry on, and trust Him..' :'D

Bila Allah tidak memberi bukan kerana Dia membenci tetapi mungkin ada sesuatu hal yang Allah mahu kita mengerti !

3 comments:

Unknown said...

entry yang baik.. teruskan berblogging
http://diarysofiaa.blogspot.com/

Noor Adibah said...

suka entry ni.. sukesangat :))

bila allah tidak memberi bukan Dia membenci tetapi mgkin ada sesuatu hal yang Allah mahu kita mengerti :')

Badrina Ibtisam said...

Sy sukaaaa sangat entry ni.... :') <3