Wednesday, January 30, 2013

Perkara Besar yang Dipandang Kecil

Assalamualaikum w.b.t ^^, selamat pagi dunia.. Sambil-sambil layan cerita kanak-kanak dekat TV9 nii, ade pulak iklan tentang pilihanraya :D Jadinya entry kali ini adalah entry yang agak serius..! Perkara besar yang dipandang kecil oleh sebahagian umat manusia kini. Mana taknye, muslimah kini sibuk dengan frasa terkenal di abad ini "wahai pemilik tulang rusukku..", "bercinta selepas nikah itu indah" dan lain-lain..Bukan nak menafikan kebenaran semua itu, cuma apa kata, kadang-kadang kita basuh minda kita dengan isu semasa :D Rasanya tak salah !


Ulama' menyatakan bahawa hukum mengundi adalah WAJIB dan ia dikira berdasarkan kepada konsep penyaksian iaitu memberikan saksi bahawa calon yang diundi tersebut adalah baik dan layak untuk memegang amanah sebagai pemerintah !

"ما لا يتم الواجب ألا به فهو واجب"

Maksudnya:

Sesuatu itu tidak sempurna yang wajib melainkan dengannya maka ia menjadi wajib.
Pendapat ini digunakan oleh Al-Imam As-Syahid Hassan Al-Banna, Kesatuan Ulama Sedunia yang dipengerusikan oleh Dr. Yusuf Al-Qardhawi, Syeikhul Al-Azhar Syeikh Ahmad Tayyib dan lain-lain....

Justeru itu, warganegara yang layak mengundi wajib menunaikan tanggungjawab mereka atas dasar penyaksian. Jika calon tersebut tidak layak serta tidak amanah maka tidak boleh berkompromi dengannya. Ini kerana, memberikan kuasa kepada orang yang akan memberi kerosakan adalah HARAM kerana bersubahat dengannya !

Juga soalan sama pernah ditanya kepada penceramah bebas yang kian popular dan menjadi fenomena anak muda kini, Ustaz Azhar Idrus.


Terang lagi nyata :D

Sebuah perkongsian ringkas tapi cukup mendalam dan sampai maksudnya bagi kaum yang berfikir.. Wallahua'lam ^^v 

1 comment:

Unknown said...

mmm sbb tu sy xmengundi sbb calon xlayak jadi pemimpim, baik pembangkang maupun kerajaan.pandangan sy sj :)