Saturday, January 26, 2013

Ya Hanana - Betapa Beruntungnya Kami !

Assalamualaikum w.b.t semua ^^v Selamat pagi ! Dah lama tak menulis, tak menaip sebab malas nak berfikir ~,~'' okay, hari nii 26 Jan 2013 bersamaan 14 RabiulAwal 1434 H.. Seperti yang kita semua maklum, 2 hari lepas merupakan cuti umum bersempena sambutan maulidur rasul :) Alhamdulillah, sambutan tahun ini sempat diri ini menyaksikan perarakan selawat ke atas nabi junjungan besar ~ Kenapa baru sekarang nak update tentang hari kejadian ? Sebab that day, sibuk dengan hal-hal dunia.. huhu ^^, Baru sekarang berkesempatan, Alhamdulillah Allah masih memberi peluang !


Tema Maulidur Rasul 2013 Wasatiyyah Tonggak Kesatuan Ummah

Firman Allah (maksudnya):
Dan demikian (pula) Kami telah menjadikan kamu (umat Islam), umat yang wasatun, agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia dan agar Rasul (Muhammad S.A.W) menjadi saksi atas (perbuatan) kamu. (Surah al-Baqarah: 143)
Dari sini bertolaknya konsep al-Wasatiyyah. Perkataan al-Wasatiyyah dalam bahasa Arab adalah daripada perkataan al-Wasat yang diterjemahkan dari segi bahasa dengan makna 'pertengahan'. Seterusnya diistilahkan dari segi Islam dengan maksud adil, sederhana dan terbaik.
 Tidaklah tafsiran al-Quran itu dengan melihat makna dari segi bahasanya sahaja, sehingga 'pertengahan' itu ditafsirkan sebagai pertengahan diantara baik dan buruk, adil dan zalim sama-sama dilakukan !


Firman Allah (maksudnya):
Dan janganlah kamu campur adukkan yang hak dengan yang batil dan janganlah kamu sembunyikan yang hak itu, sedang kamu mengetahui.(Surah al-Baqarah: 42)

Pada zaman awal islam, tiada sambutan hari kelahiran mereka mahupun Nabi Muhammad sendiri kerana pada masa itu mereka kerap bertemu Nabi tambahan lagi ketika mereka rindukan Nabi Muhammad. Jika tidak pun selawat ke atas Baginda sentiasa meniti di bibir tanda kecintaan para sahabat terhadap baginda Nabi S.A.W 

Pada zaman tabi'in, umat Islam sudah berselerakan di seluruh dunia sehinggakan mereka juah dari ajaran Islam dek semakin jauh dari roh dan perjuangan nabi S.A.W. Bertitip dari situ lahirlah sebuah karya yang diberi nama al-Barzanji nukilan Syeikh Jaafar al-Barzanji yang mengandungi kisah Rasulullah dari kelahirannya sehingga masa wafatnya. Kemudian kisah itu dibacakan dengan menarik de hadapan orang ramai bagi membangkitkan kecintaan kita terhadap Nabi S.A.W.

Untuk lebih membangkitkan rasa cinta, diadakan sambutan bagi meraikan hari kelahiran baginda Nabi S.A.W. Dari situlah sejarah sambutan Maulidur Rasul yang tiap tahun disambut di negara kita. Sambutan yang disambut bukanlah untuk menyambut hari kelahiran baginda semata-mata tetapi bagi memperingati perjuangan Nabi Muhammad S.A.W yang ditempuh sepanjang kehidupan baginda yang mana ia semakin hari semakin dilupakan.. Y__Y

Ku tinggalkan karangan ini sebagai peringatan buat diri hamba juga buat diri semua hadirin hadirat yang membaca :) 

Nabi S.A.W bersabda: "Orang yang lebih berhak mendapat syafaatku pada hari kiamat ialah orang yang lebih banyak selawatnya kepadaku" (Ibn Mas'ud r.a)



Ya Hanana :D
#Salam Maulidur Rasul 1434H#

3 comments:

Harith Iskandar said...

hishhhjgn mlas nk berfikir :)
Salam maulidurrasul

Cik Yaya said...

ya hanana! suke lgu ni.. ^_^

slm maulidur rasul =)

Razil Tahir said...

Salam maulidurRasul...

:)