Wednesday, July 03, 2013

Sakit Itu Menggugurkan Dosa

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum to all readers.. :)

"Tidaklah seseorang muslim ditimpa sakit melainkan dengannya ALLAH akan menggugurkan kesalahan-kesalahannya sebagaimana daun pepohon yang berguguran.." -HR Imam Al-Bukhari. 


ALLAH ALLAH, besarnya nikmatMu. Di setiap dan disebalik setiap sakit itu telah dijelaskan hikmahnya buat hamba-hambaNya yang tahu menghargai dan yang tahu bersyukur :')

Jangan pandang SAKIT itu sebagai PENDERAAN, dan jangan pula mudah BERBURUK SANGKA kepada ALLAH. Pandanglah kesakitan atau musibah itu sebagai nikmat dari ALLAH yang akan membersihkan diri kita dari DOSA dan NODA. 

Semua tercipta dengan penuh hikmah, namun tidak semua manusia mampu melihat keindahan setiap hikmah disebalik setiap sesuatu.

"GOD wishes to LIGHTEN your BURDEN for the human being is created WEAK"- An-Nisa' : 28


Usahlah kamu meletakkan tanda soal di mana ALLAH telah meletakkan tanda noktah. Usah ditanya mengapa dan kenapa diri ini diuji. Bukankah Allah sudah berjanji setiap ujian yang diturunkan buat hambaNya yang mampu menanggung setiap sakit dan ujian itu. 

Setiap sakit itu Allah beri kerana Dia mahu setiap hambaNya yang telah jauh dari mengingatiNya untuk kembali mendekatkan diri kepada Allah. Bukankah itu hikmah terbesar buat seseorang bergelar hamba yang telah berjanji untuk taat serta patuh kepada sang pencipta ? Bersyukurlah kerana Allah menegur diri kamu. Allah tegur kerana Dia masih sayang !

Di dalam al-Quran ada menyebut :

"And when I am ILL, it is HE who CURES me.." (26:80)
 maksudnya :
 "Dan apabila aku SAKIT, DIALAH yang MENYEMBUHKAN aku.." (Asy-Syuara')


Apabila sesorang hamba ALLAH jatuh sakit, ALLAH akan mengutuskan 4 orang malaikat. Malaikat pertama akan mengambil selera makannya. Malaikat kedua akan mengambil rezekinya. Malaikat ketiga akan mengambil kecantikan wajahnya yakni pucat mukanya dan malaikat keempat akan mengambil dosa-dosanya.

Apabila sampai waktu yang ALLAH tetapkan untuk hambaNya supaya kembali sihat, ALLAH akan menyuruh malaikat pertama, kedua dan ketiga untuk memulangkan apa yang telah diambil mereka ketika hamba itu sakit. Namun, Allah tidak menyuruh malaikat keempat untuk memulangkan kembali dosa-dosa kepada kita.

Lihatlah betapa tinggi sayangnya ALLAH kepada hambaNya, namun kita yang tidak menyedarinya !
"Ya ALLAH, biarlah setiap sakit yang ku rasa, menjadi penawar DOSA-DOSAKU..."

ameeeenn.


Tidaklah ALLAH menurunkan SAKIT kepadamu melainkan kerana CINTANYA kepadamu :')

Akhir kalam tiada kata seindah bahasa, diungkap penuh rasa dijiwa, menyemai kasih sesama kita, agar kita bersama sampai syurga. Ukhuwah Fillah Abadan Abada dariku buatmu :) 

with LOVE ~ CikPelangiSenja.


4 comments:

sha dhira said...

nice sharing darling.. baru saya tahu, Allah utuskan 4 malaikat waktu kita tgh sakit..

Miza Lee said...

Allahurabbi,,terasa banyaknya dosa ini.. :(

Anonymous said...

Noted. Well blogged dear <3

Lissa LaLissa said...

Nice share.. ^^ Allah sayangkan hamba-Nya, Allah turunkan sakit sebab Allah inginkan hamba-Nya mendekati-Nya. :D