Sunday, February 05, 2012

::Seeing The Future::

holaa..assalamualaikum...kali nii entry serius !!! 
hari ni, keluar berita tentang  " Superhuman Vision with the “Bionic" Contact Lenses"



nak taw dengan lebih lanjut apakah yg dinamakan Bionic Contact Lenses??

Penyelidik telah membangunkan kanta sentuh baru yang mengandungi litar LED, dan "serbuk" komponen elektrik yang membolehkan manusia biasa mempunyai pandangan yang luar biasa. Kanta sentuh ini akan membolehkan imej dipaparkan dalam pandangan seseorang, yg di”superimpose”kan ke atas dunia nyata. 
Menurut para penyelidik dari Universiti Washington, beberapa aplikasi yang mungkin ada di dalam Bionic Contac Lenses ini termasuklah :

  • zooming pada objek yang jauh
  • visual bantuan bagi orang yang cacat penglihatan
  • surfing the web
  • permainan video imersif
  • dan lain-lain !
actually banyak lagi aplikasi yg bakal ada dalam bionic eye lens, hinggakan ada jugak yg aplikasinye tak realistik..but, remember dunia hari ini tak macam 10 tahun yang lepas.. dah banyak teknologi baru..dan of cos, semua itu tak mustahil kan,,,,
lepas aplikasi2 itu disenaraikan, ada lagi harapan dari para penyelidik agar bionic eye lens could have a much greater potiential of uses...u know what ?? they wishes that the bionic eye lens can be a personalized wide-screen TV.. hurmm,, macam mustahil sekecil2 lens tuu boleh jadi sebesar2 impian para researchers td..

Setakat nii, lens tuu tak diuji lagi pada manusia kerana kekhuatiran mereka dengan tahap keselamatan biology lens tersebut..tp sudaa diuji pada si arnab dan membuktikan tiada lagi kesan negatif..
litar elektrik yang digunakan dalam penciptaan lens ini mengandungi bahan kimia tp saintis hanya menggunakan beberape layer metal yang tebalnye beberapa nanometer sahaja.. LED pun saiz nye kecik jee dengan diameter satu pertiga milimeter !

Pada masa akan datang, para saintis berharap untuk membolehkan kanta berkomunikasi secara wayarles dengan peranti lain. Mereka juga merancang sistem kuasa yang menggunakan gabungan sel-sel solar yang terletak di kanta lekap, dan frekuensi radio. Begitulah ceritanya  " Superhuman Vision with the "Bionic" Contact Lenses" ....

.:satu hari nanti macam2 lagi penciptaan yg tak disangka-sangka:.
w'salam

Via: University of Washington

2 comments:

Unknown said...

hebatnya.....mesti mahal..

panduan jerawat ada di sini!
http://pulsowanie.blogspot.com

CikPelangiSenja™ said...

compulsory harge dye tuk org tertentu jeee...